به مجموعه سربرگ ، کارت ویزیت و پاکت نامه گفته می شود . در کنار آنها ، مواردی همچون کاغـذ یادداشت ، فلش کارت ، کارت های اعتباری و پرسنلی ، لیبل وسایـل و... می توانند جایگاه داشته باشند .

سربرگ

برگه ای است که به طور معمول در قطعA4 (7/29×21سانتیمتر) ارائه می شود و برای انجام امور نامه نگاری ادارات و مؤسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد . مواردی که امکان حضور در سربرگ را دارند ، عبارتند از : نشانه و عنوان ، نشانی ، عناوینی مانند «تاریخ ، شماره ، پیوست» که با توجه به فابل های آماده برای نامه نگاری های اداری ، برروی سربرگ چاپ نمی شوند وتنها فضای لازم برای چاپ آنها توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ پیش بینی می شود . همچنین عناصر بصری تزئینی دیگر. به طور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربـرگ پیش بینی می شود ، این مورد به ویژه در سربرگ های ادارات دولتی به عنوان یک اصل رعـایت می شود . اگرچه در سایر موارد طراح می تواند با توجه به روحیه ومحدوده ی فعالیت سفارش دهنده ، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند .

بدیهی است که محل قرارگیری آرم نباید لطمه ای به کاربری اصلی سربرگ (ضرورت نگارش متن بر روی آن ) وارد کند . قرار گرفتن نشانه و عنوان در سمت چپ یا راست (بالا) سربرگ بستگی به شکل و جهت نشانه دارد ، ولی به طور معمول در سربرگ های دولتی نشانه در سمت راست بالا قرار می گیرد تا امکان درج تاریخ و شماره نامه در سمت چپ بالا میسر باشد ، زیرا درج مـواد یاد شده در سمت چپ این امکان را فـراهم می کند تا پس از آرشیو و بایگانی نامه های وارده ، دستیابی به نامه های مورد نظر براساس شماره و تاریخ نامه (درهنگام ورق زدن پرونده بایگانی شده سریع تر انجام پذیرد.) ابعاد نشانه ، اگرچه متأثر از شکل گرافیک آن قابلیت کوچک و بزرگ شدن خواهد داشت ولی غالباً محدوده ای بین 5 تا 15 سانتیمتر مربع را به خود اختصاص می دهد .

 اندازه قلم عنوان نیز بسته به کوتاه یا مفصل بودن آن بین 10 پوینت تا 14 تعریف و معمولاً با قلم ضخیم ارائه می شود. لازم به توضیح است در صورتی که عنوان طولانی باشد ، امکان شکستن آن به دو یا سه خط مقدور است و اغلب بخش اصلی عنوان را با قلم بزرگ تر از بخش های دیگر قید می کنند . عنوان بلافاصله در کنار آرم قرار می گیرد و برحسب شکل آرم و ضرورت های دیگر ، در پایین ، چپ و راست نشانه جای خواهد گرفت. اگرچه محل قرارگیری عنوان بسته به شکل کلی سربرگ قابل تعریف است اما قرارگیری عنوان در بالای نشانه ی فرضی دور از ذهن است . نوع قلمی که برای عنوان استفاده می شود باید با گرافیک آرم و محدوده فعالیت صاحب آن متناسب باشد . نشانی اغلب در سربرگ قید می شود . اندازه ی قلم نشانی نیز متأثر از کوتاه یا بلند بودن آن محدوده ای بین قلم 8 تا 12 پوینت نازک خواهد داشت ، اگرچه نوع فونت قلم انتخابی در اندازه ی قلم بسیار تعیین کننده است . همچنین نحوه چیدمان نوشتار نشانی نیز تحت تاثیر دیگر عوامل بصری ، می تواند چپ چین ، راست چین ، وسط چین و یا حتی چیدمانی نامنظم و ساختار شکن داشته باشند .

عناصری که در سربرگ قید می شوند از حاشیه های سربرگ فاصله خواهند داشت (این حاشیه ها از یک سانتیمتر کمتر نخواهند بود) . در طراحی گرافیکی سربرگ باید توجه داشت زمینه ی سربرگ حتی الامکان فاقد رنگ باشد ، زیرا در صورت عدم رعایت این امر ، در هنگام کپی گرفتن یا ارسال سربرگ بوسیله فکس ، زمینه ی نسخه ی تکثیر شده ، تیره و فاقد کیفیت و کاربرد خواهد بود . همچنین گرافیک اجرا شده برای سربرگ باید به گونه ای باشد تا مشکلی برای نگارش متن و خواندن آن ایجاد نکند . نهایتاً بسته به موضوع و محدوده فعالیت و همچنین نظر سفارش دهنده ، محدودیت های ذکر شده امکان کمرنگ شدن دارند و طراحی سربرگ هایی با اقطع های متفاوت و گرافیک متنوع امکان پذیر خواهد بود .

قطع A5 (8/14 ×21 سانتیمتر) پس از قطع A4 در اولویت طراحی قرار دارد . معمولاً این قطع برای مکاتبات داخلی و یا متن های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد . باید توجه داشت اگرچه ابعاد سربرگ های A5 نصف سربرگ های A4 است اما نباید عناصر بصری را نیز به همین نسبت کوچک کرد ، بلکه باید دقیقاً و مجدداً انتخاب قلم نوشتار و ابعاد عناصری بصری انجام پذیرد . نحوه گرافیک سربرگ در قطع های گوناگون ، معمولاً یکسان است و تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد .

 

کارت ویزیت

 کارت ویزیت : کارتی در ابعاد استاندارد 5×9 سانتیمتر است که بر روی مقوا با گراماژ گوناگون ارائه می شود . کارت ویزیت در حقیقت نخستین مانور تبلیغاتی برای یک موضوع است . (به ویژه برای اشخاص حقیقی ) عناصر بصری که به طور معمول در کارت ویزیت قابلیت حضور ندارند عبارتند از : نشانه و عنوان ، مختصری از محدوده فعالیت و نشانی . افقی یا عمودی بودن کارت ویزین بستگی به چونگی تصاویر ونوشتار آن دارد . در طراحی گرافیک کارت باید محدوده ای خالی از عناصر نوشتاری و تصویری پیش بینی شود تا گرفتن کارت از آن قسمت انجام گیرد .

  اندازه قلم ها در کارت ویزیت غالباً از 12 پوینت بیشتر نخواهد بود . همچنین تنوع استفاده از فونت های گوناگون به نسبت سربرگ متداول تر خواهد بود ، اگرچه باید توجه داشت این تنوع استفاده ، نباید بیش از 2 تا3 فونت باشد ، ضمن آنکه تمامی آنها نیز باید با یکدیگر مشابهت بصری داشته باشند . استفاده از عکس های با جزئیات ، به دلیل عدم امکان بزرگ نمایی آنها ، کمتر توصیه می شود . کارت ویزیت نیز متناسب با محدوده فعالیت موضوع ونظر سفارش دهنده قابلیت حرکات فانتزی را خواهد داشت (به استثنای ادارات دولتی ).

اگرچه ابعاد کارت ویزیت بیشتر به صورت استاندارد استفاده می شود ولی در صورتی که کارت به صورت عمودی طراحی شود ، کاستن از پهنای کارت (2 تا 4 میلیمتر) سبب زیباتر شدن قطع خواهد شد .

تـوجه به تـراز کردن انتها و ابتدا خطـوط ونوشتار با یکـدیگر و با تصـاویر و فـرم ها می تواند گرافیک کارت را قوام بخشد و بر زیبایی چیدمان بیفزاید .

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ٩:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

فرهنگ فارسی معین

(پُ تِ) [ انگ . ] (اِ.) آگهی مکتوب و مصور، با ابعاد حدوداً 70 * 50 سانتی متر که قابل چاپ و تکثیر و نصب است ، ورقة مصور بزرگ ، اعلان (فره ).

فرهنگ توصیفی علوم تربیتی

پوستر واژه انگلیسی است که در دهه اخیر به زبان فارسی وارد شده است و به معنی آگهی دیواری به کار می رود . اما ترکیب «آگهی دیواری » چندان دقیق نیست ، بلکه مفهوم پوستر را به طور کلی میرساند . به عبارت دیگر نمی توان گفت هر نوع آگهی دیواری که روی دیوار نصب شود لزوما پوستر است برای مثال : آگهی هایی که در اندازه ی A یعنی 21× 7/ 29 سانتی متر برای اطلاع رسانی مجالس ترحیم ، چاپ و روی دیوارها ی کوچه و خیابان نصب می شود پوستر نیست . همین طور برچسب های تبلیغاتی که ممکن است در ابعاد کوچک به دیوار فروشگاه  ها نصب شود . برعکس آگهی دیواری بسیار بزرگ را نیز که به آن ها « بیلبورد billboard » میگویند را نمی توان پوستر دانست .

 

واژه ای دیگری که برای مفهوم «پوستر poster » در ایران تا حدودی رایج است « آفیشaffiche» است که واژه فرانسوی است . در زبان آلمانی به پوستر « پلاکات plakat» و درروسی به آن « پلاکارد placard» میگویند .

چون نه واژه ی «اعلان » و نه واژه « آگهی دیواری » مفهوم پوستر به معنی امروزی آن را نمی تواند بیان کند ، همان واژه  ی انگلیسی « پوستر » در زبان محاوره ای بیش تر استفاده می شود .

پوستر ها در موضوعات مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و تجاری طراحی می شوند . و کاربرد آن ها بیش تر در زندگی شتابان و ماشینی شهر ها است در واقع پوستر ها را میتوان به نحوی ، یکی از وسایل ارتباط جمعی دانست این ابزار که به منظور اقناع ، القا , و تغییر دادن مورد استفاده قرار می گیرد ، اگر به درستی به کار رود وویژگی بصری لازم در طراحی آن رعایت شود وومسیر و برنامه ریزی تبلیغاتی نیز صحیح باشد ، تاثیر شگرف و غیر قابل تصوری در انتقال پیام دارد .

گرچه معمولا جنس کاغذ پوستر را از کاغذ یا مقوای نازک انتخاب می کنند اما برمواد دیگری مانند پارچه ، فلز ، نایلون ، پلاستیک  و چوب نیز می توان پوستر چاپ کرد که هر یک از این مواد مزایا و عملکرد های ویژه  ی خود را دارد . به هر حال انواع کاغذ ، رایج ترین ماده برای چاپ پوستر است ، جنس کاغذ از نظر ضخامت و نازکی ، وزن ، براق بودن یا مات بودن ، تنوع بی شمار دارد و هر یک از انواع آن ، کیفیت ویژه ی  را عرضه می دارد . عموما کاغذ های مات برای پوستر مناسب ترند تا کاغذ های براق ، زیرا انعکاس رنگ برچشم تماشاچی در کاغذ مات کامل و درست است . در حالی که کاغذ های براق ، رنگ ها ، انعکاس و ِیژه ای پیدا می کنند و چشم در فواصل مختلف آنها را آن گونه که باید نمبیند . به همین دلیل استفاده از روکش های براق ، مانند ورنی داغ « یووی » نیز توصیه نمی شود .

چاپ پوستر برموادی غیر از کاغذ و مقوا معمولا برای استفاده طولانی در فضا های غیر مسقف است که در مقابل باران وسایر عوامل جوی مقاومت و دوام کافی داشته باشند . برای چاپ پوستر ها ی پارچه ای ، معمولا از روش چاپ « سیلک اسکرین » استفاده می شود .

پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع، درباره یک رویداد یا واقعه خاص جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه، ارایه می شود. «پوستر» گونه ای دیگر از زیر مجموعه های هنر گرافیک است با سابقه بسیار قدیمی در تخته اعلان، آگهی دستی، برگه نمایش، باسمه چوبی و جز اینها، ولی از زمان ابداع لیتوگرافی رنگی با ویژگی های جدید (بطور مثال طرح ساده و رنگ بندی تند) مطرح شده است.

اگر چه نخستین پوستر انگلیسی در سال 1871 میلادی توسط «فدریک واکر» به روش حکاکی روی چوب تهیه شد. ولی «ژول شره» فرانسوی را باید «پدرهنر پوستر» دانست. سپس «تولوز - لوترک» اهل فرانسه (1864 - 1901 م) تحت تاثیر «ژول شره» و با بهره گیری از با سمه های ژاپنی عرصه تازه ای را در برابر هنر پوستر گشود. «تولوز لوترک» طراح پوستر، با سمه ساز و چاپگر اهل فرانسه، اگر چه وی فقط «سی و دو پوستر» و تعداد کمی آگهی، کتاب و جلد صفحه موسیقی و... طراحی کرد اما نقش مهمی در شکل گیری و تحول طراحی پوستر مدرن داشت. در سال 1891 میلادی اولین پوستر خیره کننده خود را برای مجله langaulue در «مولن روژ» طراحی کرد که بلا فاصله موجب شهرت او شد. پیشگامان این هنر در کوشش های خود برای تلفیق مقاصد هنری و تبلیغی به ضرورت طراحی ساده و قوی پی بردند. در پیش تر از خلق پوستر توسط این هنرمندان، آگاهی دادن خبر توسط تخته ها یی به ابعاد 75×60 و فقط به صورت نوشتاری و قابلیت تک رنگ و یا دو رنگ امکان پذیر بود. حالتی گردن آویز داشت که به مثال پیراهن داخل سر می رفت. قسمتی در جلوی سینه او قرار می گرفت و قسمت دیگر آن به پشت کمر آویخته می شد. در شهر مشغول به قدم زدن می شدند و مردم آن را مطالعه می کردند. پس از جنگ جهانی دوم، هنر پوستر در مراکز تحول اولیه اش (فرانسه - انگلستان - روسیه و آلمان) محدود نماند. به خصوص، لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای «جهان سوم» در این عرصه درخشیده. در ایران نیز از دهه 1960 میلادی، هنر پوستر با آثار «مرحوم مرتضی ممیز» و چند تن از استادان و طراحان گرافیک وارد مرحله تحول جدی خود شد.

گرچه هنوز نمی توان از مکتب پوستر ایرانی نمونه های ارزشمندی از هنر خود را ارایه داده اند. برای پوستر نمی توان ابعادی قراردادی منظور کرد ولی جهت نصب بر روی تا بلوهای اعلانات غالباً ابعاد استاندارد 70×50 و یا 100×70 را رقم می زنند. به همین خاطر پوسترها در همه جای دنیا به صورت عمودی تعریف شده است، طراحی بردهای درون شهری جهت نصب پوسترتابع این ابعاد استاندارد است یعنی نسبت چند 50 سانت به طول و چند 70 سانت به عرض. ولی در خصوص پوسترهای فانتزی است این ابعاد بصورت آزاد عمل می شود که امروزه بسیار شاهد آن هستیم. پوستر از جمله متداول ترین نوع ساختار گرافیکی است که معمولاً از دو عامل مهم «پیام» و «تصویر» تشکیل شده است.

عملکرد پوستر ارتباط برقرار کردن میان افراد جامعه با موضوع تبلیغ می با شد. در بیشترمواقع حامل پیام و آگاهی دادن یک خبر و اطلاع، بصورتی که بیانگر رویداد در گذشته و یا زمان حال و یا نوید از خبری در آینده باشد.



تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:٤٤ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

لوگو

هر روز صدها لوگو با صدهای لوگوی دیگر در رقابتند تا جلب توجه کنند. لوگویی شامل این بحث است که جلب توجه کند. و آن مستلزم داشتن شخصیتی منحصر به فرد است که مردم نه تنها به آن توجه خواهند کرد بلکه آنرا به یاد می آورند. در این بخش ما تکنیکهای متداول و لوگوهای طراحی شده ای که هرگز کهنه نخواهند شد را مد نظر قرار خواهیم داد.  زیرا آنها واجد شرایط نامحدودی از تنوع و تصاویر هستند . طراحی که در گزینه آثارش یک عالمه لوگو دارد موهبت عظیمی برای اوست . این موارد بسیاری را در مورد طراح بازگو می کند. می گوید که چگونه به صورت بصری و مفهومی تفکر کنیم تا بتوانیم با ارتباطات پیچیده درگیر نشویم. و آنرا در ساده ترین و تأثیرگذارترین فرم ترکیب کنیم.

طراحی یک لوگو

استفاده خالقانه از تایپوگرافی به موازات عامل بصری ساده مفهوم همبستگی تصویر و حروف کلید حل بیشترین چالشهای طراحی یک لوگوست .تجربه، تجربه، تجربه ،شما از کامپیوتر استفاده می کنید. نه کپی برداری و یا ترسیم دستی از روی نمونه حروف چاپی، همچنین با تمام امکانات ترکیب بندی شکلهای حروف کار کنید . مغرور نباشید با فونتهایتان خواستار تجربه بیشتری باشید . شما نمی توانید هر فونتی را بخرید . می توانید ببینید که ظاهر لوگوی شما شبیه بالغ بر 8000 شکل حروف از حداقل 8 فروشنده فونت خواهد شد. به سایت Eyewire.com وارد شوید. به بخش Type سپس برای پیوستن بر روی آن کلیک کنید. برای ورود به قسمت Type viewer شما می توانید نوعی حروف انتخاب کنید و اسم شرکتتان را تایپ کنید و می بینید که هر فونتی که شما انتخاب می کنید اجرا می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

Pictogram   نوعی نماد بصری است که اطلاعات را به صورت تصویری و بدون استفاده از کلام ارائه می کند. تصویر نشانه نوعی نماد گرافیکی است که داستان را به شیوه ای بسیار ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت زبانی روایت می کند.

امروزه این نمادها را می توان در همه جا دید؛ از علائم راهنمایی و رانندگی گرفته تا علائم و نشانه های فروشگاهها، ساختمانهای عمومی، مترو، راه آهن و خلاصه هرکجا که ضروری است اطلاعات را سریع و صریح، به اطلاع عموم می رساند. این نمادها بدون استفاده از کلمات و جملات اطلاع مورد نظر را در اختیارمان می گذارند، این علائم خود یک زبان بین المللی، بصری و بدون کلام هستند. این علائم و مفاهیم می تواند هشدار دهنده، راهنمایی کننده و... باشند و یا به عبارت دیگر با استفاده از این نمادهای تصویری می توانیم به یک ارتباط تصویری دست پیدا کنیم.

 

معمولاً این نوع از نشانه ها برای آسان شدن ارتباط در یک محیط به کار می رود. مثل علائم و نشانه های موجود در فرودگاه، ترمینالها، بیمارستانها، پارک، باغ وحش و غیره و یا تصویر یعضی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی مثل : محل عبور بچه ها، ورود کامیون ممنوع، محل ریزش کوه، جاده لغزنده است و...

 

در طراحی این نشانها ؛تصاویر ساده می شوند و چند بخش از عناصر اضافی حذف می شوند ولی نباید به گویایی آن صدمه وارد شود. یعنی بیننده به محض دیدن نشانه باید به راحتی به مفهوم آن دست پیدا کند. از خصوصیت دیگر پیکتوگرامها این است که به دلیل آنکه در یک محیط تعدادی از اینها مورد استفاده قرار می گیرند باید طراحی به صورتی انجام گیرد که هم مفاهیم مورد نیاز بیان شود و هم در کل یک پیوستگی و همگونی شکل با هم داشته باشند.

پیکتوگرامها برخلاف آرم نیاز به سادگی و گویایی خاص خودش را دارد و از پیچیدگی کمتری نسبت به آرم برخوردار است. پیکتوگرام نباید گنگ و پیچیده باشد چون کارایی خودش را از دست می دهد.

 

در نتیجه هدف در پیکتوگرام ساده کردن یک شکل است به طوریکه با این کار مفهوم خود را از دست ندهد. ممکن است ما تصویری را انتخاب کنیم که آن شکل انحنا یا شکستگی داشته باشد، ما باید آن شکل را با اشکال هندسی به ساده ترین طرح با مفوم اولیه در بیاوریم.

 

مثلاً اگر شکل ما دورش صاف بود آن را باخط کاملاً صاف می کشیم، اگر شکستگی در کار وجود داشت آن شکستگی را با مثلث مفهومش را می رسانیم و اگر شکل منحنی و یا دایره شکل وجود داشت ما با دایره کامل آن را نمایان می سازیم. پیکتوگرام در مراحل مختلفی انجام می شود تا به نتیجه دلخواه برسد. و تعداد مراحل آن بستگی به تصویر انتخابی و یا کار هنرمند دارد.

 


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:۳٦ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

جلد پوششی است که برای تبلیغ و محافظت از محصول فرهنگی تجاری تولید می شود.

 

طرح جلد می تواند برای نشریه یا کتاب و یا حتی بروشوروکاتالوگ طراحی شود.ولی در این بخش از بحث، منظور از طرح جلد ، جلد کتاب است. جلد کتاب دارای سه بخش اصلی است: روی جلد، عطف وپشت جلد که امکان دارد بخش های لب برگردان، رول باند و قاب جلد* نیز به آن اضافه شود. البته قاب جلد بیشتر برای کتب نفیس (مانند دیوان اشعار)و یا مجموعه های چند جلدی که الزامی است با یکدیگر ارائه شوند،تهیه می گردد. پر اهمیت ترین بخش در طراحی جلد به طور مشخص روی جلد است. در این بخش عنوان کتاب ، عنوان نویسنده یا نویسندگان و مترجم ویا مترجمان و بطور معمول تصویر تزئینی ـ مفهومی آورده می شود. عنوان کتاب معمولاً در نیمه بالای روی جلد قید می شود.



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

در دنیای امروز که مقادیر روز افزون و قابل توجهی خبر و پیام درسطح جهان از راههایی به غیر از زبان و گفتار به صورت تصویر ( عکس، فیلم و علایم گرافیکی) نقل و پراکنده می شود، دانستن نکاتی در مورد فهم بیشتر و بهتری از اخبار و پیامهای بصری ایجاب می کند...

 



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

این بخش هنری برای شماست.شمایی که با هنر گرافیک آشنایی دارید یا دوست دارید که آشنا شوید یا اینکه اصلا بعد از خواندن این بخش علاقمند شوید.
گرافیک از سری هنرهای تجسمی است که صد البته برای کسانی که آن را با نقاشی اشتباه میگیرند (چون شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی به کسی میگویید رشته ام گرافیک است می گوید پس چهره مرا نقاشی کن!!) باید بگویـم گـرافیک در اصل ایده و ترکیب بندی است که اکثر اوقات بین نوشته و تـصویر اتفاق می افتد و نقاشی بیشـتر تقلید طبیعت است که ایده های گرافیست ها می تواند بوسیله دسـت مثال یک نقاش اجرا شود که خیلی از هنرمندان شـاید برای اجرای بهتر و شـاید به خاطر کسری وقت طراحی نهایی رابه شخص دیگری میسپارند که از نوع اول می توان به بیلبوردهای توی خیابان اشاره کرد و گروه دوم به آقای ممیز یکی از گرافیستهای برتر ایران اشاره کرد و گاهی هم آن ایده توسط کامپیوتر و برنامه های پیشرفته اجرا می گردد که مطمئنا کار با دست از ارزش بالاتری بر خوردار است.
گرافیک در معنای لغت بمعنی ترسیمی و نگارشی است.و در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد .

همانطور که گفتم گرافیک به دو دسته قدیم و جدید و بین این دو چاپ، تقسیم میشود.

البته منظور از چاپ هم، چاپهای دستی بوسیله قالب چوبی‚ لوح فلزی(گراور) و نیز چاپ سنگی (لیتوگرافی دستی ) است و هم چاپ نیمه ماشینی مثل سیلک اسکیرین‚ لیتوگرافی جدید و هم چاپ ماشینی نظیر چاپ حروفی (لترپرس) وافست و غیره.
عنوان قدیم گرافیک یا گرافیک سنتی شامل خطاطی‚ نقاشی دو بعدی‚ کنده کاری می باشد که بیشترین نمود آن در آرایش کتابهاست که محصول همکاری نقاش ‚ خوشنویس ‚ تذهیب کار و جلدساز است.
و اما گرافیک نوین علاوه بر کتاب آرایی در عرصه تبلیغات تجاری ‚اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی و نشان ها (مارک) وغیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثل عنوان بندی (تیتراژ) فیلم و تصاویر متحرک  طراحی شده (انیمیشن) .

هنر گرافیک نوین با معماری و مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس این هنر علاوه بر خط ورنگ ‚به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور وحتی حرکت برای انتقال مفاهیم کمک میگیرد.



تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()

تاریخچه طراحی گرافیک.ریچارد هولیس/ترجمه سیما مشتاقی

کلیات زیبایی شناسی.بندتو کروچه/ترجمه فواد روحانی

همنشینی رنگها.هیداکی شی جی وا/فریال دهشتی-ناصر پورپیرار

زبان تصویر.جئورگی کپس/فیروزه مهاجر

نمادها و نشانه ها.آلفردهوهنه گر/علی صلح جو

خلاصه تاریخ هنر.پرویز مرزبان

آنچه طراحان گرافیک و ناظران چاپ میدانند.بهرام عفرای

طراحان گرافیک.کانونهای تبلیغاتی و ...  .بهرام عفراوی

مجموعه آثار رضا عابدینی.رضا عابدینی

تایپوگرافی منظر و معنا.عبدالرضا چارئی

نشانه(علائم فرهنگی و تجاری).محمدحسن اثباتی

گرافیک حرفه ای (برای دانشجویان)..حامد خاکی

مبانی هنرهای تجسمی.آرمین هافمن/محمد خزایی

تعلیم خط.حبیب الله فضائلی

فرهنگ تصویری.دیوید وایر/سیامک علیزاده

طراحی گرافیک.جرزی کارو/مهگان فرهنگ پور



تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:٢٤ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()
  • تیم بلاگ | زیبا مد