فرهنگ فارسی معین

(پُ تِ) [ انگ . ] (اِ.) آگهی مکتوب و مصور، با ابعاد حدوداً 70 * 50 سانتی متر که قابل چاپ و تکثیر و نصب است ، ورقة مصور بزرگ ، اعلان (فره ).

فرهنگ توصیفی علوم تربیتی

پوستر واژه انگلیسی است که در دهه اخیر به زبان فارسی وارد شده است و به معنی آگهی دیواری به کار می رود . اما ترکیب «آگهی دیواری » چندان دقیق نیست ، بلکه مفهوم پوستر را به طور کلی میرساند . به عبارت دیگر نمی توان گفت هر نوع آگهی دیواری که روی دیوار نصب شود لزوما پوستر است برای مثال : آگهی هایی که در اندازه ی A یعنی 21× 7/ 29 سانتی متر برای اطلاع رسانی مجالس ترحیم ، چاپ و روی دیوارها ی کوچه و خیابان نصب می شود پوستر نیست . همین طور برچسب های تبلیغاتی که ممکن است در ابعاد کوچک به دیوار فروشگاه  ها نصب شود . برعکس آگهی دیواری بسیار بزرگ را نیز که به آن ها « بیلبورد billboard » میگویند را نمی توان پوستر دانست .

 

واژه ای دیگری که برای مفهوم «پوستر poster » در ایران تا حدودی رایج است « آفیشaffiche» است که واژه فرانسوی است . در زبان آلمانی به پوستر « پلاکات plakat» و درروسی به آن « پلاکارد placard» میگویند .

چون نه واژه ی «اعلان » و نه واژه « آگهی دیواری » مفهوم پوستر به معنی امروزی آن را نمی تواند بیان کند ، همان واژه  ی انگلیسی « پوستر » در زبان محاوره ای بیش تر استفاده می شود .

پوستر ها در موضوعات مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و تجاری طراحی می شوند . و کاربرد آن ها بیش تر در زندگی شتابان و ماشینی شهر ها است در واقع پوستر ها را میتوان به نحوی ، یکی از وسایل ارتباط جمعی دانست این ابزار که به منظور اقناع ، القا , و تغییر دادن مورد استفاده قرار می گیرد ، اگر به درستی به کار رود وویژگی بصری لازم در طراحی آن رعایت شود وومسیر و برنامه ریزی تبلیغاتی نیز صحیح باشد ، تاثیر شگرف و غیر قابل تصوری در انتقال پیام دارد .

گرچه معمولا جنس کاغذ پوستر را از کاغذ یا مقوای نازک انتخاب می کنند اما برمواد دیگری مانند پارچه ، فلز ، نایلون ، پلاستیک  و چوب نیز می توان پوستر چاپ کرد که هر یک از این مواد مزایا و عملکرد های ویژه  ی خود را دارد . به هر حال انواع کاغذ ، رایج ترین ماده برای چاپ پوستر است ، جنس کاغذ از نظر ضخامت و نازکی ، وزن ، براق بودن یا مات بودن ، تنوع بی شمار دارد و هر یک از انواع آن ، کیفیت ویژه ی  را عرضه می دارد . عموما کاغذ های مات برای پوستر مناسب ترند تا کاغذ های براق ، زیرا انعکاس رنگ برچشم تماشاچی در کاغذ مات کامل و درست است . در حالی که کاغذ های براق ، رنگ ها ، انعکاس و ِیژه ای پیدا می کنند و چشم در فواصل مختلف آنها را آن گونه که باید نمبیند . به همین دلیل استفاده از روکش های براق ، مانند ورنی داغ « یووی » نیز توصیه نمی شود .

چاپ پوستر برموادی غیر از کاغذ و مقوا معمولا برای استفاده طولانی در فضا های غیر مسقف است که در مقابل باران وسایر عوامل جوی مقاومت و دوام کافی داشته باشند . برای چاپ پوستر ها ی پارچه ای ، معمولا از روش چاپ « سیلک اسکرین » استفاده می شود .

پوستر یک اثر چاپ و تکثیر شده از یک موضوع، درباره یک رویداد یا واقعه خاص جهت اطلاع رسانی به قشر گسترده ای از مخاطبین جامعه، ارایه می شود. «پوستر» گونه ای دیگر از زیر مجموعه های هنر گرافیک است با سابقه بسیار قدیمی در تخته اعلان، آگهی دستی، برگه نمایش، باسمه چوبی و جز اینها، ولی از زمان ابداع لیتوگرافی رنگی با ویژگی های جدید (بطور مثال طرح ساده و رنگ بندی تند) مطرح شده است.

اگر چه نخستین پوستر انگلیسی در سال 1871 میلادی توسط «فدریک واکر» به روش حکاکی روی چوب تهیه شد. ولی «ژول شره» فرانسوی را باید «پدرهنر پوستر» دانست. سپس «تولوز - لوترک» اهل فرانسه (1864 - 1901 م) تحت تاثیر «ژول شره» و با بهره گیری از با سمه های ژاپنی عرصه تازه ای را در برابر هنر پوستر گشود. «تولوز لوترک» طراح پوستر، با سمه ساز و چاپگر اهل فرانسه، اگر چه وی فقط «سی و دو پوستر» و تعداد کمی آگهی، کتاب و جلد صفحه موسیقی و... طراحی کرد اما نقش مهمی در شکل گیری و تحول طراحی پوستر مدرن داشت. در سال 1891 میلادی اولین پوستر خیره کننده خود را برای مجله langaulue در «مولن روژ» طراحی کرد که بلا فاصله موجب شهرت او شد. پیشگامان این هنر در کوشش های خود برای تلفیق مقاصد هنری و تبلیغی به ضرورت طراحی ساده و قوی پی بردند. در پیش تر از خلق پوستر توسط این هنرمندان، آگاهی دادن خبر توسط تخته ها یی به ابعاد 75×60 و فقط به صورت نوشتاری و قابلیت تک رنگ و یا دو رنگ امکان پذیر بود. حالتی گردن آویز داشت که به مثال پیراهن داخل سر می رفت. قسمتی در جلوی سینه او قرار می گرفت و قسمت دیگر آن به پشت کمر آویخته می شد. در شهر مشغول به قدم زدن می شدند و مردم آن را مطالعه می کردند. پس از جنگ جهانی دوم، هنر پوستر در مراکز تحول اولیه اش (فرانسه - انگلستان - روسیه و آلمان) محدود نماند. به خصوص، لهستان، کوبا، ژاپن و بسیاری از کشورهای «جهان سوم» در این عرصه درخشیده. در ایران نیز از دهه 1960 میلادی، هنر پوستر با آثار «مرحوم مرتضی ممیز» و چند تن از استادان و طراحان گرافیک وارد مرحله تحول جدی خود شد.

گرچه هنوز نمی توان از مکتب پوستر ایرانی نمونه های ارزشمندی از هنر خود را ارایه داده اند. برای پوستر نمی توان ابعادی قراردادی منظور کرد ولی جهت نصب بر روی تا بلوهای اعلانات غالباً ابعاد استاندارد 70×50 و یا 100×70 را رقم می زنند. به همین خاطر پوسترها در همه جای دنیا به صورت عمودی تعریف شده است، طراحی بردهای درون شهری جهت نصب پوسترتابع این ابعاد استاندارد است یعنی نسبت چند 50 سانت به طول و چند 70 سانت به عرض. ولی در خصوص پوسترهای فانتزی است این ابعاد بصورت آزاد عمل می شود که امروزه بسیار شاهد آن هستیم. پوستر از جمله متداول ترین نوع ساختار گرافیکی است که معمولاً از دو عامل مهم «پیام» و «تصویر» تشکیل شده است.

عملکرد پوستر ارتباط برقرار کردن میان افراد جامعه با موضوع تبلیغ می با شد. در بیشترمواقع حامل پیام و آگاهی دادن یک خبر و اطلاع، بصورتی که بیانگر رویداد در گذشته و یا زمان حال و یا نوید از خبری در آینده باشد.



تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ۸:٤٤ ‎ب.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()
  • تیم بلاگ | زیبا مد