به نام خدا

“یا راهی پیدا کن یا راهی بساز”

دانشجوی دکترای یکی از دانشگاه های معتبر پایان نامه ای نوشت که دنیای کسب و کار را متحول ساخت. الکس اوستروالدر کتابی با موضوع مدل کسب و کار نوشت که در آن 470 نویسنده دخالت داشتند.

داستان از آنجایی  شروع می شود که وی با نگاهی به کتابهای موجود در بازار دریافت که 11 هزار نسخه کتاب با موضوع مشابه موضوع کتاب خودش در بازار موجود است و قطعا در چنین شرایطی کسی به دنبال 11هزار و یکمین کتاب با همان موضوع تکراری نخواهد آمد. نا امید نشد و برای متفاوت بودن کتاب خویش با بقیه ی کتابها،‌کتابی با موضوع کاملا علمی را تصویر سازی (مصور) کرد و از تصاویر عاطفی در نوشتن کتاب بهره برد. اما مشکل بعدی این بود که تصاویر برای چاپ شدن به صورت رنگی با این حجم از صفحات موجود کاری بسیار سخت و هزینه بردار بود. باز هم ناامید نشد و در آگهی اینترنتی از مردم خواست تا با صرف هزینه ای به منظور کمک هزینه ی چاپ یک کتاب مصور علمی _ عاطفی ، ‌ نام خود را به لیست نویسندگان کتاب بیافزایند.

در اوج ناامیدی ، استقبال مردم را مشاهده کرد به طوری که 470 نفر آمادگی خود را اعلام کردند و پول خود را بابت چاپ کتاب و اضافه شدن نامشان به لیست نویسندگان،‌ پرداخت کردند و کتاب مراحل چاپ خود را طی کرد.

اولین کتاب در دنیا، که در حدود چندین صفحه ی اول آن تنها به لیست نویسندگان کتاب اختصاص یافت و چاپ شد.

نتیجه این شد که  در بسیاری از فرودگاهها برای مدتی جزء  برترین ها بود و جزء 10 کتاب پر فروش برتر آمریکا شد و 170هزار کپی در سال 2011 از آن چاپ شدکه برای چاپ یک کتاب رقم بزرگی محسوب میشود و به 19 زبان مختلف دنیا ترجمه شده .

تمام این موفقیت را مدیون طراحی بوم کسب و کار خویش است. تولید و یا داشتن محصول را حتی در نوشتن یک مقاله و یا نوشتن یک کتاب و یا داشتن یک ایده می توان برداشت کرد. چقدر خوب است که انسان حتی برای نوشتن یک مقاله هم به این بیاندیشد که در حال تولید یک محصول است و برای این محصول می بایست یک مدل کسب و کار فراهم و یا طراحی کند.کسب و کار و بیزینس می تواند به عناوین و مدلهای مختلف مدیریت شود . اما نوآوری و خلاقیت از تولید تا فروش و پس از آن،  قطعا محصول را برجسته و خاص خواهد نمود.

« یا راهی پیدا کن یا راهی بساز» این جمله با شنیدن اینگونه داستانهای کارآفرینان ،‌کاملا ملموس و قابل درک خواهد بود. اینکه بعضی ها چطور راه را می سازند بسیار جالب و حائز اهمیت است. او برای تولید کتاب خود دست به خلاقیت می زند و از بین 11 هزار کتاب مشابه موجود در بازار، کتابی تولید می کند که متفاوت باشد اما خلاقیت و نوآوری را در همین بخش به اتمام نمی رساند و آن را به دست موج موجود در بازار نمیدهد تا با همان شیوه ها و سبک های گذشته به چاپ و سپس به فروش برسد بلکه برای چاپ ، پخش و فروش آن هم راههای جدید خلق می کند. وقتی نام 470 نویسنده در صفحه ی اول یک کتاب با عنوان مدل کسب و کار رخ می نماید ، همین اسامی می تواند مهر تاییدی بر محتنوای کتاب باشد. کار به اتمام نمیرسد و همه ی این افراد خودشان بازاریابهای سیار و دلسوز خواهند بود برای فروش محصول و همچنین کیفیت محصول.  تغییر مدل کسب و کار به معنای آن است که همیشه خلاقیت در تولید محصول پاسخگوی کافی نخواهد بود حتی اگر آن محصول نیاز مبرم جامعه ی هدف باشد. تغییرات  میتواند حتی در مورد ادامه ی مسیر پس از تولید هم اعمال شود.

مثال دیگر می تواند معنای طراحی بوم کسب و کار را برای ما روشن کند. شخصی به نام چستر برالسون که در سال 1958برای کمپانی هالوید کار میکرد.  او سرپرست تیم تحقیق بود و اولین مدل کسب وکار را برای ماشینهای چاپ و تکثیر اختراع کرد. ماشینی اختراع شد که قادر است  2هزار کپی در روز کپی بگیرد. اما ساخت این دستگاه با این امکانات بسیار گران تر و پر هزینه تر از دستگاه های چاپ موجود در بازار بود.  سازنده ی دستگاه وقتی دید نمی تواند با روش های معمول بازار، دستگاه خود را به فروش برساند چرا که  جامعه «نیازی» به این تعداد کپی نداشت، در صدد برآمد تا بر روی همان «نیاز» کار کند تا بتواند به نتیجه برسد. لذا تسهیلاتی را در اختیار سازمان ها و فروشگاه قرار داد مبنی بر آنکه ضمن اجاره ی ماهیانه ی این دستگاه بجای خرید،  از تعداد 2000 نسخه کپی رایگان در ماه هم بهره ببرند؛ اما به ازای هر برگ اضافه تر از 2000 نسخه تا پایان ماه ، پول پرداخت کنند. وقتی دستگاه اجاره داده می شود و تعداد 2000 کپی رایگان هم در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد به معنای آن است که مصرف کننده به آرامی ترغیب می شود که از این تسهیلات رایگان استفاده کند و بهره ببرد و وقتی پس از مصرف احساس رضایت و خوشحالی میکند بنابراین قطعا بیشتر از آن استفاده خواهد کرد و این یعنی اینکه «نیاز» بالا می رود و وقتی نیاز زیاد شد پس قطعا ، فروش محصول هم بالا خواهد رفت.

سخن آخر ، با توجه به مثالهایی که زده شد در می یابیم که در هر کجای کسب و کار خود ایستاده اید می توانید با یک نو آوری و خلاقیت ، شرایط کسب و کار خود را دگرگون کنید. طراح بوم سفید کسب و کار خود باشید و صرفا از روشهای متداول پیروی نکنید.  این نوآوری و خلاقیت هم می تواند پیش از تولید و در مراحل ایده و تشخیص فرصت اتفاق بیوفتد و در حین تولید ادامه یابد همچنان در مسیر فروش و خدمات پس از آن هم صورت بگیرد. حتما نباید از یکسری الگوها پیروی کرد و ادامه دهنده ی راه بود،‌ در بسیاری از موارد می توان با شرایط محیطی فرهنگی و اجتماعی خویش مسیرهای جدید و راهها ی رسیدن به موفقیت را طراحی و خلق کرد.  

نویسنده : عاطفه نوری . فوق لیسانس کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

و من ا.. توفیق



تاريخ : ۱۳٩٤/٧/٢٠ | ٢:۳٤ ‎ق.ظ | نویسنده : عاطفه نوری | نظرات ()
  • تیم بلاگ | زیبا مد